CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 26, 2010

macam2 feel lahh !!

Alhamdulillahhh..

sibuk ckit aku minggu nie..
tp dpt gak aku luangkn msa utk my luv nie.
hehehe.. rndu asenya xbebel2 kt cn..

hurmmm..
agak penat dlm bape ari ni.
hope sume brjln lancar lahh.
wlupn bkn aku yg kawen tp gelabah jgk lerr..

pasni aku sensorg jelaa..
nk share2 crita dh xlehh.
org da ada suami kann.. mstila asyk n suami jer.
aku neyhhh.. uwaaaaa...
tadak tmpt nk ngadu, smbg2, usik2 dahh..

suma akak2 aku da kawenn..
so skng tngai aku n abg aku jaa..
aku dgq2la,,,
mak ayh nk bt srntak knduri aku n abg :))
wahhh.. *suka sngt2 .. lalalalala..
yelah, sng ckit.. duit pn takla gna bnyk
*padahal dah xsabor .. kihkihkihhh.. ;p

kemain aku klaw cite sal kawen. haha..
takpe, dah smpai jodoh kawenlah aku..
tnggu je la kad jmputan aku nntii yerr..

okelah, nak sleep..
pnt boh inai kat pnantin td..
huk3..

gud nite olls. sleep tight. salam ;)

Saturday, November 20, 2010

ibu,ummi,mak,mama....

Semasa kita berumur 1 tahun, ibu menyuapkan makanan dan memandikan kita. Tapi kita hanya membalasnya dengan menangis sepanjang malam..

3 tahun, ibu menyediakan dan menyuapkan kita dengan makanan yang penuh lazat dan berzat. Namun kita membalas budinya dengan menumpahkan makanan ke lantai...

4 tahun, ibu membeli krayon untuk mengajar kita lukisan. Tapi kita membalasnya dengan menconteng dinding di rumah..

5 tahun, ibu membeli kita baju raya yang baru di Hari Raya. Namun kita mengotorkannya apabila kita jatuh ke dalam lopak..

7 tahun, ibu menghantar kita ke sekolah. Tapi kita mengatakan dan menjarit.."TAK NAK"..

10 tahun, ibu menghantar kita pergi menghadiri kelas tuisyen, bershopping, ke rumah kawan. Namun, kita tidak pernah toleh ke belakang dan mengucapkan terima kasih...

11 tahun, ibu membelikan kita sebiji bola sepak. Tapi kita membalasnya dengan memecahkan cermin tingkap rumah jiran kita...

12 tahun, ibu sentiasa menasihatkan kita agar jangan tengok tv selalu. Namun, kita tidak mengendahkanya lagi-lagi bila ibu tiada di rumah..

13 tahun, ibu menegur fesyen rambut kita yang kurang sopan. Tapi kita membalasnya dengan mengatakan "IBU NI TAKDE TASTELAH!!"

16 tahun, ibu inginkan dakapan daripada kita setelah penat dan baru balik daripada kerja. Namun kita membalasnya dengan mengunci diri kita di dalam bilik dan bersendirian...

17 tahun, ibu menangis kegembiraan apabila kita mendapat keputusan yang cemerlang. Tapi kita tidak pulang ke rumah sampai lewat malam kerana celebrate dengan kawan-kawan..

19 tahun, ibu membelanjakan wang yang banyak untuk kita masuk universiti dan mengangkat beg kita dengan penuh rasa kasih dan sayang. Namun,kita membalasnya dengan menyalam ibu di luar dorm kerana malu nampak dek kawan-kawan..

20 tahun, ibu bertanya sama ada kita mempunyai gf/bf?Tapi kita membalasnya dengan mengatakan.."KEPOHLAH IBU NI!"..

21 tahun, ibu bertanya apa cita-cita kita? Namun kita menjawabnya.."BUKAN MACAM IBU!!"..

23 tahun, ibu membelikan kita baju baru kerana kita mendapat kerja baru. Tapi kita membalasnya dengan mengatakan kepada kawan-kawan bahawa baju itu tidak cantik kerana ibu yang belikan..

25 tahun, kita berumahtangga dan ibu menangis kegembiraan dan berkata ibu sayang dan kasih kepada kamu. Namun,kita membalasnya dengan berpindah dan berjauhan dengan ibu sejauh 300km..

27 tahun, ibu menelefon kita dan memberi nasihat tentang penjagaan bayi. Tapi kita membalasnya dengan mengatakan "ZAMAN SEKARANG LAINLAH BU!!"

40 tahun, ibu menelefon dan memberitahu ada kenduri di kampung. Namun kita membalasnya dengan mengatakan.."SAYA SIBUKLAH BU SEKARANG NI!!"...

50 tahun, ibu sakit dan memerlukan penjagaan dan kasih sayang kita.. Kita balik melawatnya dengan membawa buah epal dan merungut tentang kesibukan di tempat kerja..dan segera balik ke kota..


Satu hari, ibu meninggal dunia.. Sempatkah kita membalas jasa ibu? Berbaloikah jasa ibu ke atas kita? Sedangkan kita langsung tidak mebalas budinya.. Sayangilah ibu sebelum dia pergi meninggalkan kita. Meninggalkan dunia, meninggalkan kenangannya bersama kita. Sedangkan dia telah pergi menemui cinta suci... cinta hakiki.. cinta teragung.. *Ya Allah, jadikanlah aku anak yang sentiasa menghormati dan mentaati kedua orang tuaku.. Amin..

BILA KITA SAYANG

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita terima je apa yang org tu kata...

Tapi bila dia kata kita?...

Hati kata, takpe manusia tak sempurna...

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita tunggu dia lama pun tak pe...

Tapi bila dia tunggu kita???dia marah...

Hati kata, ala, adatlah ada yang menunggu dan ditunggu...

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita tak tido pun tak pe layan dia yang tengah bosan...

Tapi bila kita bosan...

Ada dia layan kita?...

Hati kate tak pe dia busy kot...

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita call nak cakap dengan dia...

Tapi dia gayut dengan orang lain...

Bila jadi cam tu...

Hati kata, tak pe, dia ada hal nak cakap dengan kawan dia...

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita bercerita dengan dia,die dgr nak xnk je...

Tapi bila dia bercerita dengan kita...

Kita dengar, semua yg die ckp kite ingat...

Hati kata tak pe sayang katakan...

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita jadi macam orang gila dengar dia sakit...

Tapi bila kita sakit...

Dia siap kuar dengan kawan2 dia...

Hati kata, ala tak pe,tak kan dia nak berkepit dengan kita 24 jam...

BILA KITA SYG ORG TU...

Kita sayang nak tinggalkan dia selamanya...

Tapi dia tak tahu kita berdepan dengan maut...

Walaupun kita sakit,dia kata kat kita,sakit biasa2 je..

jangan nak mengada-ngada...

Hati kata,macammanalah dia bila kita tak ada, mesti dia gembira...

BILA KITA SYG ORG TU...

kite sggup tgglkan mbe2 kite yg len demi die sbb xnk die cemburu...

tp bile kite soh die tgglkan kwan2 die yg buat kite cemburu...

die balas..

ala kawan je bukan ape pon...

hati kite kate, xpela..

die pon perlu kan kwn2...

BILA KITA SYG ORG TU...

kite sggup tggu berjam2 smate2 nk becakap ngn die...

tp die leh kate...

tiap2 hari on9 berjam2..

borak ngn sape...

tp kite saba je...

hati kate, ala die mrh sbb die syg kite...

BILA KITA SYG ORG TU...

kite xkesah die xtunaikan jnji die...

tp bile kite tlupe nk tunaikan jnji kite kat die...

die kate kite xkotakan jnji...

hati kate, mmg slah kite pon xtunai jnji...

BILA KITA SYG ORG TU...

kalo kite sebut psl mati ngn die, die ckp kite suke pkir bukan2...

tp bile die lak ckp psl mati,kite diam je...

wpun dlm ati kite sdih sgt die ckp camtu...

hati kate...

kalo la die tau yg kite xmau kehilangan die...

BILA KITA SYG ORG TU...

duit kite slalu abis psl die..

tp kite xkesa...

die plak leh kate..

duit byk2 g mane..

npe boros sgt...

hati kate..

kalo la die tau sbb pe duit kite abis...

sume kerna die...

BILA KITA SYG ORG TU...

kite jdi mcm pungguk rindukan bulan...

mnunggu dan trus menunggu dengan setia nye...

tp die leh ckp..

kite ade org lain...

pastu die kua ngn pompan len...

hati kate..

xpela satu hri nti die akan kembali pda kite...

BILA KITA SYG ORG TU...

kite wat xnpk je kalo npk die ckp ngn pompan len dgn mesranye...

sbb xnk timbulkan pegaduhan ngn die...

tp bile kite mesra ngn laki len...

mcm2 dituduhnye kite..

pdhal cume kwn je...

ati kate..

salah kite jugak..

sape soh wat die cemburu...

BILA KITA SYG ORG TU...

stiap mse kite rase nk bersama die...

slalu msej die n tipon die...

tp payah btul nak reply...

hati kate..xpela mybe die bz...

tp bile kite tlupe nk bls msej die...

die leh mrh kite n ckp npe sy bg msej xbls?...

die xpnah nk trime alasan kite...

ati kate..

xpela..

jnji pasni kite bls sume msej die...

BILA KITA SYG ORG TU...

kite sggup xmkn xminum demi die...

kite sggup sakit asalkan kite tau die sehat...

tp die leh mrh kite n kate knape kite xjge dri n ksihatan sndiri...

ati kate, kalo la die tau..

yg kite jdi mcm ni sbb kite tlalu sygkan die.....

BILA KITE SYG ORG TU...

KITE SGGUP BUAT APE JE DEMI DIE...

HATI KITA JATUH NOMBO DUA...

PERLU KE MCM NI...

HURM..

TAHLA..




Wanita Lemah.. Wanita Lembut..

Ujar lelaki, wanita itu lemah

Ujar wanita, mereka adalah lembut

Antara lemah Dan lembut… ..

besar perbezaannya

Namun Ada yang tidak rela mengakuinya

Telah ditakdirkan …

kerana lembut wanita

Tidak gemar perbalahan..

Kecuali jika terpaksa

Lalu wanita pun diam…

Diam seolah-olah menerima…

Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan

Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja

Di pejabat sebagai kerani… di rumah sebagai suri

Dari sebelum tercalit garis putih di subuh Hari

Hingga jarum jam tegak bertindih jari

Lelaki yang mengaku kuat .

celik Mata sarapan sudah terhidang

Apabila pulang dari pejabat…

di kerusi malas longlai terlentang

Isteri dikatakan lemah…

bergelut di dapur memasak

Suami yang mengaku gagah…

bersantai di hadapan TV tidak bergerak

Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak

Menyapu sampah,mengemas rumah yang berselerak

Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesak

Berehat,menonton TV sambil tergelak

Dalam diam wanita dianggap lemah…

terus berlumba dengan masa

Memandikan anak, melipat pakaian dan membasuh baju

Kakitangan semua digerakkan dengan laju

Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu

Sebelum solat Magrib untuk sujud…

Menyembah yang Satu

Makanan dihidang selepas solat

Selesai kerja rumah,anak-anak diajar mengaji

Sedang suami tersadar semula seperti tadi

Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji

Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan

Lelaki terpelajar celik hati…

Ingin menghapuskan diskriminasi

Lantang membela nasib wanita… .

Memberi kesedaran supaya segera bangkit

Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adab tradisi

Hukum agama telah terpapar

Tugas suami mengemas rumah,menjaga anak

Membasuh pakaian,menyediakan makanan

Jika suami tidak terdaya melakukannya

Seorang pembantu wajar disediakan

Lelaki yang hanyut dalam keasyikan

Tidak mampu menerima perubahan

Rela bertahan bagaimana jua

Asalkan cara hidup tradisi terus dinikmati

Dalam diam

Wanita yang sering dianggap lemah

Meneruskan hidup dalam segala kekuatan

‘KeKaYaaN YaNg PaLiNg KaYa iaLaH AKAL,

KeMiSkiNaN YaNg PaLiNg BeSaR iaLaH JAHIL,

KeBuRuKaN YaNg PaLiNg HoDoH iaLaH SESAT’

Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,

Jika diri tak seindah SULAIMAN,

Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,

Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,

Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,

Jika tak sekuat SARAH,

Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,

Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W,

Tak guna Ada MATA kalau tak dapat MELIHAT,

Tak guna Ada HATI kalau tak tau MENILAI..

Selesai sudah :)

Alhamdulillah..

sudah slmt smpai MELAKA.
& sudah slmt mengintrviewkan diri.
agak penatlah jugak..
yg pnting dpt gak jmpe mmbe2 poli :)
walaweiii..sngt2 rendu,
wlupn xsume tp jdla dpd xde lngsung.

hurmm.sok da nk blek kg dahh..
smnggu lg ade walimatul urus.
pakat sebuk lah kt rumah tu..
adehhh..
nseb bkn aku yg kawen .hehe

Alhamdulillah ,

sumONE bru smpai srmbn pg td..
praktikal ktanya..
ermm.elok aku blek utara dia mai slatan.
ayoyoyo.. takdapalahhh..
dekat or jauh sma je.. :)
kerja baik2 taw awk,,

sudah.. sudahh..
ku harus pergi...
hehe.. nnti2, i post lg k..*nth bile la pulak.
tnggu jelah. daaa.. SALAM

Wednesday, November 17, 2010

S.E.L.A.M.A.T

Alhamdulillah..
sudah 2 ari aku kt kmpg..
prjalanan dr mlaka k tepeng pn
alhamdulillah.. baik2 sja.
tp spnjg jalan tu adela trnmpk 2 eksiden.
cuak gila ahh.
tmbh2 aku nek bus.huhu..
risau yg tramat sngt.

sok aku skali lg nek bus..
blek smula k melaka.
aduhhh .
sakit perut stat dh la.
hurm..takot mmg tkot..
tp klu da nk jd tu kt mna2 pn bleh.
so, doa2 jela..

yg pnting skng niey,.
aku puas hati sbb dpt jmpe
my chenta hatii !!
hehehehe
jgn slh phm yer,
chenta hatiku ni
ABD HAKIM & ABD RAHMAN ler.
mkin comey ank2 buah maksu. hehe
gerammm !!

A.R. da pndai lompat2 (smpai lenguh tgn maksu ni ha)
da bleh jerit2 dgn sora serak die tuhh..
aduihh, bleh cair maksu dengor.. huhu.

klah, going to sleep, sok ne bgn awal lak.
uwaaaaaaaaa.. smga slmt smpai melaka bsok.
insya Allah :)

p/s : after intrview nnti i hupdate yerr.. nite alls .salam

Friday, November 12, 2010

puas hati !

mmg btulkan .. men boling ni leh hilangkan stress..
hahhh! aku yg dmm2 ni pon brsmngt main. haha.
gara2 kakak aku yg stress n exam die, aku pn trt serta lahh..
paling penting, aku dpt kalahkan kakak aku 1 game.
hehe.. merasa gak aku menang n dia. first time tuhh ! hehe.
best2. sngt enjoy wlupn kne men n org yg xdikenali (mmbe kpd mmbe akak aku)
pastuh tgk tournmnt mmbe2 die lak.. perghh..
sume power2..

cite ttg sukan2 ni ..
ta saba lak aku nk tgk bdminton match .
sukan asia tuu.. wlpn saingan sengit..
peduli hape, jnji smngt msti adaa.
gud luck to our malaysian team .
JIA YOU !! :))


love them !!

pegi or tak ??

arini dpt kol dr u.t.m.
aku dpt pngilan temuduga..
excited lahh mula2 tp pkir2 blek..
jauh la pulok .
klu lmbt ckit oke le jugak.
mslahnye jumaat depan .
isnin aku blah g perak,
pastu khamis aku kne g skudai lak.
hishh. penat mmg penat !

yg dpt just aku n quya jep.
so, quya na ajak akulah.
tido hotel ktanye. huhu.

ade spe2 ker yg snggp nk antorkan ?
aku ni da le pnakut nk g tmpt baru..
haiyaaa.
pape pon ..
tnya prents first. hehe..

-tutup kisah intrview nie-

p/s : hurm.. pkir2.. bsok g klia lak.amek abg ipar kuh yg terchenta.. huk3 . daa.. salam


Ciri-ciri Seorang Sahabat

1. Menjaga hubungannya dengan Allah

Tidak mengabaikan solat, puasa, mengaji al-Quran, rajin ke masjid dan sebagainya. Bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk, tetapi dibiasakan sebagai amalan. Merasakan Allah ada melihat dan mengawasi. Sekiranya kita hampir atau melakukan kesalahan, mereka berusaha mencegah dan menasihati.

2. Menjaga hubungan dengan manusia

Menjaga tutur kata, tidak suka merapu, lebih suka bercakap perkara yg berfaedah, sentiasa bercakap benar, menepati bila berjanji, hormat kepada orang lebih tua, bersama-sama ingat mengingati tentang pelajaran, merancang aktiviti yang sihat dan sebagainya .. (prkara ni lah yg slalu aku lupa..dlm proses pembaikan lagi) .maaf kawan2..

3. Menjaga Agama dan kehormatan diri

Memiliki rasa malu untuk berperangai tidak senonoh, tidak bersikap gedik atau menonjol diri, sebaliknya menjaga aurat dan menjaga diri daripada pergaulan bebas. Pandai menjaga diri dan keluarga. (Insya Allah)

4. Taat kepada Ibubapa

Sentiasa taat, hormat dan mendengar kata ibu bapa. Tidak sekali-kali melawan cakap ibu bapa, dimana mereka tahu akan dosa anak yg derhaka. Di samping itu menghormati mereka yang lebih tua, spt abg atau kakak dan mengasihi mereka yg muda yakni adik-adiknya.

5. Bercita-cita tinggi

Selain rajin beribadah, mereka juga rajin belajar dan mencintai ilmu pengetahuan. Ilmu-ilmu yg baik itu pula dikongsi bersama kawan-kawan, dalam mencapai masa depan yg cemerlang.

6. Bijak Mengurus masa

Kawan-kawan yang baik ialah mereka yang tidak suka membuang masa. Masa lapang diisi dengan aktiviti berfaedah. Masa terluang diisi dengan membantu emak dan ayah di rumah.

7. Tidak mementingkan diri sendiri

Mereka yang menjaga hak dan keperluan kawannya, dan tidak hanya mementingkan dirinya sendiri. Jika ada lebih, sama-sama berkongsi, bila berlaku sesuatu kejadian, mereka bersama-sama bertanggungjawab dan jika ada masalah sama-sama menolong meringankan beban kawan.


hurmm. boleh ke aku jd sahabat yg baik ?? yg pasti aku akn cuba n trus cuba utk perbaiki diri =)


F.R.I.E.N.D.S....

wowww!! kalau na cite sal kawan mmg xabes..
huhu. aku ni kalu org tgk cam takde kwn..
mybe sbb aku jrng bls msg, kt fb pn gitu2 je..
tp bkn aku ta hengat kt kwn2 aku..
aku ingt.. kwn2 mse tadika,sek,ipt sume aku ingt..
cme aku malu nk tegur .
kang da tegur aku lak tatau nk borak hape .
hurmm.so, aku amek kptsn senyap je..
juz tnye kabar ckit2..

tp ade gak yg kte aku sombong ..
hehe. aku xrse aku sombong pn cme segan je.
biarkan le pe org nk pkir. haha
xtaula klo dorg ingt aku ni sbok mlayan pkwe ..
haha.. pkwe..pkwe.. adoiii..
hp aku tu shari sekali je bnyi..
tu pn m***s N c****m yg antor.
haaa.tu jela pkwe aku ari2.. nek jemu aku !
hihihi..

layan ler pic mmbe2 kuh. tp sek men jelahh
tadika n sek keb xde gmbo..heh



gmba ni diamik mse last paper spm :))
sume gumbira !! yahuu .
smga brjaya kawan2 !!




gmba ni plak mse raya thn nie..
jmpe blek kwn2 lame :)
aku rendu ngt kt dorg,tp time ni aku dmm..
so, nmpk cm ta hepi je lahh. huhu.
sori kengkawan :(




tis pic last sem pnye :)
sngt chantek, sygnye my kakak@ clasrep tade lam nieh..
tape2..u r d best sis !
n to all my clasmate. smga brjaya mncari krja !
yehaaa..
smge dpt jmpe thn depan
OUR GRADUATION ..
Insya Allah :)

(World Blue Day)




pic AJK jab Perdagangan Jan 2010..
sngt rendu kn kalian..
dr kiri (brdiri) : Isa, akmal, pjal, fizi, idham, edie, nas, vis, amin, faris, wan, najib, edil
dr knn(duduk) : ckin, kak yana, atul, ain, k.juya, k.ana, haza, k.capa.
smga sumenya success slalo !!


UNTUKMU TEMAN (Brothers)

Disini kita pernah bertemu..
Mencari warna seindah pelangi..
Ketika kau menghulurkan tanganmu..
Membawaku ke daerah yang baru..
Dan hidupku kini ceria..

Kini dengarkanlah...
Dendangan lagu tanda ingatanku..
Kepadamu teman..
Agar ikatan ukhuwah kan bersimpul padu..

Kenangan bersamamu..
Takkan kulupa walau badai datang melanda..
Walau bercerai jasad dan nyawa...

Mengapa kita ditemukan..
Dan akhirnya kita dipisahkan...
Mungkinkah menguji kesetiaan..
Kejujuran dan kemanisan iman..
Tuhan berikan daku kekuatann...

Mungkinkah kita terlupa..
Tuhan ada janji-Nya..
Bertemu berpisah kita..
Adalah rahmat dan kasih-Nya..

Andai ini ujian terangilah kamar kesabaran...
Pergilah derita...
Hadirlah cahaya..



Thursday, November 11, 2010

Buat Mata yang Sedang Menangis

Duhai mata yang sedang menangis...

Mungkin tika ini kau sedang bahagia, mungkin juga kau sedang berduka. apa pun situasimu, air yang menggenangi kelopakmu dan mengalir ke pipi ialah anugerah Allah s.w.t. yang tak terhingga. ia mampu membuang racun di tubuhmu kemudian disusuli ketenangan jiwa. Bersyukurlah pada-Nya kerana hingga saat ini kau masih mampu menangis.

Aduh !
Sungguh hairan kumelihat orang yang merasakan tangisan itu satu kelemahan. malah menganggapnya satu lambang ketidakmatangan. sedangkan allah s.w.t. merakam mulia sebuah tangisan dalam firman-Nya, "Dan mereka menyungkur (sujud) di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk" (surah Al-Isra' 17:109)


"Apabila dibacakan ayat-ayat Allah yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis." (surah Maryam 19:58)

Duhai mata yang sedang menangis...

Tahukah dikau, jika dikaji dari perspektif sains, tangisanmu mampu menjadi terapi kesihatan yang berguna dalam merawat penyakit berbahaya. Tatkala dirimu dalam ketakutan, unsur-unsur berbahaya. Tatkala dirimu dalam ketakutan, unsur-unsur berbahaya dijana oleh tubuh. air mata secara semulajadi boleh membuangnya. Otak pula bekerja mengeluarkan unsur-unsur kimia daripada air mata. Bukan itu saja, tangisan menambah jumlah degupan jantung sebagai latihan berguna buat sekatan rongga badan, kedua-dua bahu dan urat-urat dada. Setelah tangisanmu reda, kembalilah degupan jantung ke asalnya dan ketenangan mula menguasai jiwa. Subhanallah, hebat sungguh penciptaan air mata.

Duhai mata yang sedang menangis...

Tangisan bukan keaiban tapi satu keperluan. Sama ada kau lelaki atau wanita, kau perlu ada tangisan. Ia menjernihkan kornea dan menajamkan penglihatan. Ia meringankan ketegangan jiwa. Ia mengungkapkan kesedihan lalu merungkai beban yang tersimpan.

Jika kau lelaki, kenapa perlu malu pada tangisan? Mungkin sosiobudaya mendidikmu bahawa tangisan itu satu kelemahan dalam mengendalikan kemampuan. Kau mungkin dipisahkan antara diri dengan perasaanmu sendiri oleh didikan silam. Apa pun, tak siapa dapat menafikan kau juga insan yang punyai hati dan perasaan. Isi hatimu kadangkala perlu diluahkan dengan tangisan untuk mengurangkan tekanan dan risiko penyakit. Usah menipu diri berlagak kuat dengan menafikan air mata kerana kelak badanmu mendapat darurat.

Jika kau wanita, kau mungkin lebih banyak menangis daripada lelaki. Tahukah dikau, penyayang-Nya Allah s.w.t padamu hingga Dia menciptakan kalenjar-kalenjar air matamu lebih besar daripada kalenjar-kalenjar air mata lelaki. Tidak hairanlah kajian ilmiah menunjukkan kau menangis empat kali lebih banyak daripada lelaki.

Ia antara penyebab panjangnya usiamu berbanding lelaki. Masakan tidak, air matamu keluar bersama keluarnya peratusan racun dari tubuh. Doktor pakar mata berkata, air mata penting untuk menyucikan mata daripada racun yang keluar akibat ketegangan urat saraf perasaan dan emosi yang tidak stabil.

Duhai mata yang sedang menangis..

Sungguh bertuah kau masih mampu menangis. Usah ditahan tangisan itu. Luahkannya dengan rasa takut dan harap pada Tuhanmu. Benar, tangisanmu itu tak mampu mengembalikan masa lalumu. Jangan biarkan tangisan itu membibitkan kabus pada masa depanmu. Anggaplah ia sebahagian daripada masa sekarangmu untuk melonjakkan amal dan perubahan untuk hari esok.

Sesungguhnya tangisan kerana Allah s.w.t ketika gembira atau derita ialah ubat mujarab untuk mencari ketenangan hidup. Dengarilah pesanan Rasullullah s.a.w dalam menyampaikan kalam Yang Esa, "Aku haramkan neraka kepada mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah". (Riwayat Ahmad dan Nasa'i)


C.O.N.G.R.A.T.E

hah ! da dpt pon keputusan UPSR..

Adlina Rosli 4A1B
Abd Muiz Anuar 2A1B1C

Alhamdulillahh..

target abg ipar (rosli) xtrcapai 5A tp 4A1B tu dah kira baik sngt lahh.
hadiah2 yg disediakan :-

5A - dpt naik ketapi
4A - dpt g stesen ketapi
3A - dpt tgk gamba ketapi

so, nina.. dpt g stesen jela.. jd letu .

For Muiz, takpe.. lbh krng cm mak su jgk.
PMR t buat elok2 yerr..

p/s : hilang mood tonite.. ingt dptle brciter n someone tu.. hmm.. hampeh !
kegumbiraan dipntai tadi pon ilang srta merta. chow lahh ! salam

Wednesday, November 10, 2010

U-P-S-R

11-11-10

reSult UPSR kuar

so, tak sabar nk tnggu keputusan

ADLINA ROSLI
&
ABD MUIZ ANUAR

(anak saudaraku)

semoga kamu brdua mndapat result yg terbaik :)



p/s : sok nk g PD wth Quya & Ain.. so, kne tdo awalla gini.. smga selamat pg n pulang :) nite olls..

K.E.R.I.N.D.U.A.N

" Mak su baliklahhhhhh "

ayat ni trngiang2 kt tlinga den skng...

aiyoo ABD HAKIM sayang..

rindu mak su ye....

nanti mak su balek kte borak pnjg2..

mak su pn rnduuu sngt2 kt akimm..

sian die..dpt tgk muka mak su je tp xdpt nk sembang..
(videocam)

tak best sbb xleh cakap n mak su, dia kta..

aduhh, trsentuh ati mak su :(

ABD HAKIM & ABD RAHMAN...

rindunye mak su kt kamu..huhu

haa.. jawab2 !!

1- Apa yg kamu suka tentang diri kamu?
  • mudah simpati pd org yg susah..
  • lbh suka brsama family dpd kwn2..
  • banyak cakap tp dgn yg rapat jela..
  • jimat (smnjak knl n org tu.. hehe)
  • sayang pd kanak2 (baby..mostly)
  • susah dipengaruhi oleh org lain
  • sabar..mmg sorg yg sbr(org le kata) kdg2 xjugak

2-Tarikh yg menjadi keramat bagi kamu?

  • opkos la merdeka 31 Ogos.. klu xmrdeka mgkin xdpt rsa senang mcm skng ..
  • pastu bsday mak, 25/6 n ayah, 16/6
  • abg e, 10/5 n abg halil 8/4 (sme n someone)
  • kak ida, 3/2 n abg faiz, 24/2
  • kak ati, 16/12 n kak tikah, 13/12
  • kak ilah, 11/9 n me, 29/9
  • anak2 buah maksu.. sorila,ade bpe kerat je yg ingt..hehe


3-Something yg boleh bt kamu ketawa?
  • bila brsama n anak2 buahku..
  • bila n family (walau ade mslh ttp ketawa)
  • bila n kawan2..
  • bila tringatkan prkara yg lucu


4-Sesuatu yg mmg menyakitkan dalam hidup kamu
  • kawan yg mkn kawan.. huhu (makanla nasi.bru la kenyang kan?)
  • bila tersisih dr org yg trsayang (spe2 jela)

5-Siapa yg kamu sayang dlm hidup ini?

sayang diri dlu..brula syg org len :))


6-Tempat yg kamu teringin pergi?

Baitullah..insya Allah

7-Apa keburukan yang ada pada diri kamu?

  • ske pkir bukan2 kowt..
  • mudah caya n org len (kwn2 mostly)

ishh.soklan2 ni bt aku xknl diri aku sndiri. adehh..
hakikatnya jwpn2 di atas ni adalah dari pndangan sy sndri..
anda pulakk ???


Tuesday, November 9, 2010

Malaikatmu adalah IBU :)


Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.

  • Bayi itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”

Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”

  • Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”

Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”

  • Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”

Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”

  • Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”

Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”

  • Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”

Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’

  • Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”

Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”

Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.

  • Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah Kamu khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”

Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”. Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat.

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak mu yang sedang membesar. Sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu. Sucikanlah 4 perkara dengan 4 perkara :

  1. Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan
  2. Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu
  3. Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Robb mu
  4. Dosa-dosa mu yang lalu dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu
SUBHANALLAH ..

perasaan keibuan sngt2 menebal dlm ati aku skng ni..
aku teringin nk anak sendiri wlupn ada rmai anak buah..
xsme prasaan die taw..

mgkin org tgk aku ni gila2 n xmatang
tp tahla, prsaan syg kt kanak2 mkin brtambah2 lak.
sampai kdg2 nangis ble tgk org buang bayi..
GERAM!!

org lain yg tade ank tingin sngt..
tp Tuhan da kc die ank buang pulak..

ANAK adalah segala-galanya bg IBU
biarpun penat uruskan umah..
ibu ttp fkirkan ank dia.
cuba kalu ank dia dmm or sakit..
yg paling susah ati skali adlah ibu..
&
aku tingin sngt2 nak rasa sume yg ibu rsa..

bertuahnya aku kalu dpt bergelar ibu..
sebab aku berpeluang untuk berjihad..

Ya Allah, berikanlah aku kesempatan untuk menikmati kehidupan sebagai seorang ibu dengan cara yang halal :)

Insya Allah

* sy syg ibu sy & sy nak jd mcm dia 1 hari nnti :)



HIDAYAH

Tuhan..Lama aku gelintar

cari arah cahaya menerangi gelita

Tuhan...
Indahnya hidayah Mu sinari ruang kalbu

Luluh airmata ku syukuri nikmat Mu

Oh.. Tuhan Pimpinlah hati ini


Untuk ku menghayati petunjuk Mu


Walau diuji kesabaranku juga keimananku..


Tidak tercabar keyakinan ku pada janji2 Mu


Tetap bersujud dihadapan Mu meraih cinta Mu


Seluruh jiwa aku serahkan hanyalah untuk Mu

Betapa ku bersyukur dengan hidayah yg engkau berikan


Semoga selamanya aku.. kekal dijalan Mu


Enam siFat wanita yg Perlu dijauHi.


SEORANG penceramah wanita di tv tadi menjelaskan ada enam sifat wanita yang mana jika wanita memiliki salah satu dari sifat ini dinasihati dijauhi atau dilarang daripada lelaki untuk mengambilnya sebagai isteri.

Kalau wanita yang memiliki sifat-sifat ini diambil menjadi isteri nescaya ia akan mendatangkan masalah kepada si suami. Enam sifat itu disebutkan dalam sebuah kitab yang turut dibacanya.

1. Al Nananah - wanita yang banyak mengomel itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.

2. Al Manah - wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3. Al Manaqah - wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya. (Saya teringat satu masalah dulu wujud kumpulan pencari suami bergelar datuk. Dalam kumpulan ini ada beberapa orang wanita yang sudah beristeri yang juga turut berminat untuk mendapatkan suami bergelar datuk dan berkedudukan).

4. Al Hudaqah - wanita yang suka ikut nafsunya. Wanita sebigini memeningkan kepala lelaki. Dia tenguk apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang suah botak.

5. Al Basaqah - wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk sumainya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

6. Al Salaqah - wanita yang mulut becoh, banyak cakap. Selalu ada ditempat kenduri atau majlis-majlis keramaian. Selalunya wanita ini cuba memonopolikan majlis. Kebecohan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja.

Semoga aku dijauhkan dari sifat-sifat di atas :)

Walahu'alam.

Perbezaan wanita & lelaki .


BETUL KER ?? hmm ..












30 Larangan kpd Wanita




30 Larangan Kepada Wanita

1. Menyambung rambut palsu
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
4. Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lelaki lain
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
9. Derhaka kepada suami
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas
11. Mengingkari kebaikan suami
12. Bersama lelaki lain yang bukan mahram
13. Memandang lelaki yang bukan mahramnya
14. Bersalaman dengan lelaki bukan mahram
15. Menyerupai lelaki
16. Membuka rahsia wanita lain kepada suami
17. Memandang aurat wanita lain
18. Keluar rumah tanpa ada keperluan
19. Masuk permandian awam
20. Mencakar-cakar tubuh ketika dapat musibah
21. Meratapi kematian
22. Berhias atas meninggalnya seorang
23. Menghantar jenazah
24. Mempercayai bomoh, dukun dan peramal
25. Menyumpah anak-anak sendiri
26. Tidak bertegur sapa dengan sesama muslim
27. Menganiaya pembantu
28. Mengganggu jiran
29. Minta cerai kerana suami sakit
30. Minta cerai kerana suami menikah lagi

wallaualam..

Tips Elak Mengumpat ::

Dalam hidup seharian,kita takkan lari dari terlibat dari aktiviti mulut ini. Mengumpat bukan sahaja sinonim dikalangan perempuan..dikalangan lelaki pun apa kurangnya?

Maaf kaum lelaki,inilah kebenaran.Tapi cuba kita renungkan bersama..Kalau kita mampu elakkan diri dari mengumpat,tapi mendengar umpatan orang pula lebih kurang sama dosa dengan mengumpat...

Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu..bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.

Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati..Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan???

Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni,tapi cerita..orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula..tapi kita sedar tak,perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.

Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri.MasyaAllah,sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!

Walaubagaimanapun pun,kita adalah hambaNya yang lemah.Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan,bukan nak buruk-memburukkan.

Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya,siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?

Fokus kembali pada tips-tips nak elakkan mengumpat/sesi mengata ni..

1)Bila berkumpul dengan kawan-kawan..

*dan bila rakan dah mula filem umpat dengan watak yang bertambah-tambah dan siap letakkan jiwa dan emosi lagi.

*Masa tu,kalau dah bersama,mesti susah nak elak dari bubuh skrip tambahan.

*Dinasihatkan masa ni la kita banyak-banyak Ingat Allah.

*Sedar yang kita ni pun sama taraf dengan orang yang diumpat tu iaitu Hamba Allah.

*Masing-masing ada kekurangan.Cepat-cepat istighfar,sambil tu tegurlah kawan sama..Kalau tak dapat juga..sebaiknya kita pergi dari situasi ni.

2)Bila yang nak jadi moderator 'umpat2' tu kawan baik kita sendiri..

*Apa kata kita ajak dia berbual tentang keburukan diri masing-masing?

*Bila kita bercerita tentang baik buruk diri kita ni..sekurang-kurangnya kita pun sedar banyak juga kekurangan kita.

*Tak payah lah cerita semuanya,tapi cuba fikir..rasanya kalau nak senaraikan pun mesti lebih tiga,lebih dari sepuluh?dua puluh?..jadi layakkah kita nak bagi senarai keburukan orang,sedangkan senarai keburukan kita sendiri pun dah lebih dari sebakul.

3)Bila yang nak ajak mengumpat tu 0rang seni0r dari kita..

tentu payah benar nak buat sesi teguran kan? Apa kata kalau tak dapat nak elak pun. sambil dia lafaz bait-bait mengata tu,kita pula sambung setiap ayat umpatan tu dengan doa.

Doakan sesiapa yang diumpat dengan ikhlas,supaya Seni0r kita tu pun sedar dengan sendirinya.InsyaAllah!

4)Bila terasa sakit hati dengan seseorang hamba Allah tu..

dan terasa nak cari kawan nak buka forum mengumpat,Jom ambil wudhu secara Tertib.

*Masa nak kumur2 tu,bacalah doa.Minta dipelihara lidah ni dari perbuatan yang memberi dosa..InsyaAllah.

*Semoga dengan itu,segala niat buruk tu terbatal sendiri.

5)Kalau kita selalu terlupa tentangNya,apa lagi bila tengah cerita panas atau gosip liar.

Masa ni nak istighfar pun berat sekali nak buat.Apa lagi nak muhasabah diri yang dah rebah kan?

Jadi..sumbatkan lah telinga anda dengan lagu-lagu atau sebaiknya..dengar bacaan alQuran ke..nasyid ke.

Ini lebih baik dari bibir tu mengata hal-hal tepi kain orang.Sedangkan tepi kain sendiri entah masih elok atau tak..dah koyak ke..atau tersangkut kat mana-mana..

Sebab tu kita ada dua telinga..sebagai perumpamaan kita kena mendengar dua kali dulu sebelum bercakap sesuatu..

6)Bila nak mengata orang tu..

cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu..agak-agaknya boleh tak jadi seperti Khalifah atau nabi terdahulu..

Bila diumpat, boleh pula beri hadiah..siap doakan orang tu dirahmati Allah SWT.Agaknya kita antara golongan yang bila tahu ada orang cakap belakang tentu rasa nak bagi penumbuk sulung pada orang berkenaan,paling tidak pun..mengutuk dan buat la ayat makian paling pedas untuk dia.

Cuba kita ubah sedikit perspektif pemikiran kita..bila kita diumpat,tu bermakna ada orang ambil berat,ada orang cuba nak beri ingat..ada yang nak bagi pendapat.supaya dengan Tuhan kita terasa dekat.

Ujian tu taklah seberat kutukan yang nabi pernah terima dahulu kan...

7)Terakhir,Minum air banyak-banyak..dimulakan dengan selawat dan bacaan basmallah.Semoga dengan nikmat air tu,kita akan ringan untuk memujinya.

Banyak lagi tips yang ada..tapi semuanya bergantung pada niat.Niat untuk pelihara diri dan jaga ukhwah sesama saudara.Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur..setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi. Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri dan pembaca yang sudi baca..

AKU HANYA WANITA BIASA



Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak..

Terimakasih kerana telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk kau pilih.. Padahal kau begitu tahu, aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna.Kerananya ku ingin kau tahu, aku bukan wanita yang sempurna, aku begitu banyak kekurangan. Maka ketahuilah..

Kepadamu yang akan memilihku kelak..

Aku tak sebijak bonda khadijah, oleh itu ku ingin kau tahu, aku sering saja berbuat salah dan begitu menyusahkan. Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah, kerana bagiku kaulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu..

Duhai kau yang telah memilihku kelak..

Ingatlah, tak selamanya aku dapat nampak cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam dan jelek. Mungkin kerana aku begitu sibuk di dapur, menyiapkan makanan untuk kau dan malaikat-malaikat kita nanti –insya’Allah-. Maka aku akan nampak kotor dan berbau asap. Atau kerana seharian aku harus menghias istana kecil kita, agar kau dan malaikat kita dapat tinggal dengan aman dan sehat. Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu pulang bekerja.. Ataukah kau akan melihatku tersengguk-sengguk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan kerana aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasa & resahmu, tapi kerana semalam ketika kau tidur dengan nyenyak, aku tak sedetikpun tertidur kerana harus menjaga malaikat kecil kita yang sedang merengek, dan aku tau kau letih mencari rezeki untuk kami maka tak ingin aku menganggu sedikit pun lelapmu.. Jadi jika esok pagi kau melihatku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, kerana kau adalah kekuatanku..

Padamu yang menjadi nakhoda dalam hidupku kelak..

Ketahuilah, aku tak sesabar Fatimah, ada kalanya kau akan melihatku begitu marah, menangis dan tak dapat mengawal emosi, bukan kerana aku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga memerlukan tempat untuk mengurangkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin ketika itu aku tak bertemumu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang aku perlukan hanya pelukan dan belaianmu.. Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku..

Atau ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul pelan si kecil kerana lelah dan penatku di tambah dengan rengekannya yang tak habis-habis. Sungguh bukan kerana aku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan membentakku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu aku tau kau selalu menghargai semua yang aku lakukan untuk kalian, dan kau akan melihatku menangis menyesali perlakuanku pada malaikat kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi..

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak..

Ketahuilah, aku tak secerdas aisyah.. Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arah-Nya, walau kadang2 aku begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajarku.. Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih.. Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah.. Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kau dan aku tetap bersatu di dalamnya.

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku..

Seiring berjalannya waktu, kau akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai berkedut. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan melihatku sebagai wanita cantik, yang sering kau katakan puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Kerana satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan berkembang, yaitu rasa cintaku padamu..

Ketahuilah.. Setiap hari, tiap jam, minit dan detiknya, telah aku penuhkan dengan selalu jatuh cinta padamu..Maka, cintailah aku, dengan apa adanya aku.. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna.. Maafkan aku kerana aku bukan puteri.. Aku hanya wanita biasa..